Page 36 - Sivas-81 Çalıkuşu-8
P. 36
Çocuklar deprem sonrası akranlarıyla görüşmek istemeyebilir. Kendi
içine kapanan ve sosyal izolasyon yaşayan çocuğa akranlarıyla
görüşmesi için fırsatlar yaratmanız önemlidir.
Yakın çevresindeki yetişkinlerin sosyal hayata geri döndüğünü
gözlemleyen çocuk, bu durumu rol model alabilir.
Bu süreçte çocuk akran grubunu değiştirmek isteyebilir ve deprem
sonrası yaşadığı bu deneyim onu risk alma davranışlarına itebilir. Bu
dönemde daha dikkatli olunmalı, ev ve okul saatleri dışında nerede ve
kimlerle olduğunu izlemeniz, olası riskli davranışlara karşı önlem
almanızı sağlayabilecektir.
Çocuklara deprem fiziksel ve maddi zararlar
verdiyse çocuklar bundan sonra ne olacağını
bilmek isterler.
Evi taşıma, bir süreliğine başka bir yerde kalma ya da okul
değişikliği yapılacaksa bu süreçten çocuk haberdar edilmeli ve
yaşına uygun bir şekilde açıklanmalıdır.
Ortaokul ve lise dönemindeki çocuklar için karar süreçlerine onları
da katmak kontrol duygularını yeniden kazanmaları yönünde de
destek olabilecektir.
Görsel ve sosyal medyada verilen haberlerin içeriği ruh sağlığı
uzmanları tarafından kontrol edilmediği için hangi haber içeriğinin
çocuğun duymasında sakınca olmadığının sorumluluğu sizlerdedir.
Deprem sonrası devamlı görsel medyada deprem haberleri,
görüntüleri, depremden bahseden yayınların açılması çocukların
travmalarının uzamasına yol açabilir ve tetikleyici unsur oynayabilir.
Lise ve ortaokul dönemindeki çocukların sosyal medyaya çok kolay
erişebilmesinden dolayı sosyal medyada maruz kaldıkları içeriklerin
de denetlenmesi önemlidir. Çocukların özellikle sosyal medyada yer
alan deprem görüntülerinden kendilerini nasıl koruyacakları üzerine
bilinçlendirilmeleri gerekmektedir.
Çevreye yardımcı olmak için yapabileceğiniz en iyi şeylerden biri
de doğru kaynaklardan bilgi almaktır. Çocuklarla ilgili danışmak
istediğiniz bir konu olduğunda yine okul rehberlik ve psikolojik
danışma servisinden ve rehberlik ve araştırma merkezlerinden
yardım alın.
35