Page 36 - Sivas-81 Çalıkuşu-8
P. 36

Çocuklar  deprem  sonrası  akranlarıyla  görüşmek  istemeyebilir.  Kendi
       içine  kapanan  ve  sosyal  izolasyon  yaşayan  çocuğa  akranlarıyla
       görüşmesi için fırsatlar yaratmanız önemlidir.



       Yakın  çevresindeki  yetişkinlerin  sosyal  hayata  geri  döndüğünü
       gözlemleyen çocuk, bu durumu rol model alabilir.


       Bu  süreçte  çocuk  akran  grubunu  değiştirmek  isteyebilir  ve  deprem
       sonrası  yaşadığı  bu  deneyim  onu  risk  alma  davranışlarına  itebilir.  Bu
       dönemde  daha  dikkatli  olunmalı,  ev  ve  okul  saatleri  dışında  nerede  ve
       kimlerle  olduğunu  izlemeniz,  olası  riskli  davranışlara  karşı  önlem
       almanızı sağlayabilecektir.
      Çocuklara  deprem  fiziksel  ve  maddi  zararlar



      verdiyse  çocuklar  bundan  sonra  ne  olacağını


      bilmek isterler.


       Evi  taşıma,  bir  süreliğine  başka  bir  yerde  kalma  ya  da  okul
       değişikliği  yapılacaksa  bu  süreçten  çocuk  haberdar  edilmeli  ve
       yaşına uygun bir şekilde açıklanmalıdır.


       Ortaokul ve lise dönemindeki çocuklar için karar süreçlerine onları
       da  katmak  kontrol  duygularını  yeniden  kazanmaları  yönünde  de
       destek olabilecektir.



       Görsel  ve  sosyal  medyada  verilen  haberlerin  içeriği  ruh  sağlığı
       uzmanları  tarafından  kontrol  edilmediği  için  hangi  haber  içeriğinin
       çocuğun  duymasında  sakınca  olmadığının  sorumluluğu  sizlerdedir.
       Deprem  sonrası  devamlı  görsel  medyada  deprem  haberleri,
       görüntüleri,  depremden  bahseden  yayınların  açılması  çocukların

       travmalarının uzamasına yol açabilir ve tetikleyici unsur oynayabilir.


       Lise ve ortaokul dönemindeki çocukların sosyal medyaya çok kolay
       erişebilmesinden dolayı sosyal medyada maruz kaldıkları içeriklerin
       de denetlenmesi önemlidir. Çocukların özellikle sosyal medyada yer
       alan deprem görüntülerinden kendilerini nasıl koruyacakları üzerine
       bilinçlendirilmeleri gerekmektedir.



       Çevreye  yardımcı  olmak  için  yapabileceğiniz  en  iyi  şeylerden  biri
       de  doğru  kaynaklardan  bilgi  almaktır.  Çocuklarla  ilgili  danışmak
       istediğiniz  bir  konu  olduğunda  yine  okul  rehberlik  ve  psikolojik
       danışma  servisinden  ve  rehberlik  ve  araştırma  merkezlerinden
       yardım alın.







                                                                                                                35
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41