Page 35 - Sivas-81 Çalıkuşu-8
P. 35

Çocuklarla  oyun  oynamak,  şarkı  söylemek,  resim  çizmek  rutinin
       birer parçasıdır. Yetişkinlerin iyi olma halleri çocukları destekler. Bu
       yüzden  kendinize  iyi  baktığınızda  çocuklara  da  en  iyi  şekilde
       yardımcı  olabilirsiniz.  İhtiyacınız  olduğunda  başkalarında  yardım
       isteyin.  Çocukların  duygularını  kelimeye  dökmelerine  yardım  edin.
       Korku,  mutluluk,  kızgınlık,  üzgün  olma  gibi  böyle  duyguları

       hissetmenin normal olduğunu söylenmesi önemlidir.


       Çocuklarla birlikte eğlenceli bir şeyler yapmak ya da onlarla oyunlar
       oynamak size öncelikli ihtiyaç olarak gelmeyebilir.

      Ancak  çocukların  yeniden  toparlanmaları  için



      onlarla birlikte hoşça vakit geçirecek aktiviteler


      yapmak oldukça önemli ve gereklidir.


       Kum,  kil  gibi  doğal  materyallerle  oynamak  çocuğun  duygularını
       oyun yoluyla dışa vurmasına katkı sağlayacaktır.

       Resim  çizdirme,  heykel  yapma  gibi  sanat  temelli  oyunlar  da
       çocukların          yaşadıkları           travmalarla           baş       etmelerine            destek
       olabilmektedir.


       Ortaokul ve lise dönemindeki bazı çocuklar ise yaşadıkları hakkında
       öykü yazmak ya da günlük tutmak isteyebilirler.
       Çocukların  size  ve  çevrenizdekilere,  alınan  önlemlere  uyarak

       gönüllü  olarak  yardım  etmelerine  izin  verin.  Özellikle  çocukların
       “her  şey  kontrol  altında”  algısının  zarar  görmemesi  için  sizin
       gözetiminizde  yaşlarına  ve  gelişimlerine  uygun  bazı  işlerde  size
       yardımcı olmaları çok önemlidir.


       Sorumluklarıyla  ilgili  farklılık  olabileceğini  de  göz  önünde

       bulundurun. Önceden oyuncaklarını kaldıran ya da odasını toplayan
       çocuk  aile  içinde  sorumluluk  almak  istemeyebilir  ya  da  okul
       başarısında farklılıklar yaşanabilir.


       Çocuklar  deprem  öncesi  sahip  oldukları  hedefleri  kaybedebilir  ya
       da  o  hedefleri  artık  anlamsız  bulabilir.  Uzun  vadeli  hedeflerden
       ziyade  beraber  kısa  vadeli  hedefler  belirleyebilir  ve  bunları

       gerçekleştirmesi yönünde çocuğu destekleyebilirsiniz.


       Deprem  sonrası  yaşadığı  olayları  sindirmek  için  zamana  ihtiyaç
       duyan  çocuğa  bu  zamanı  vermek  ve  yalnız  kalma  isteğine  saygı
       duymanın  yanı  sıra  bu  durum  uzun  süre  devam  ederse  çocuğun
       sosyalleşme  konusunda  desteğe  ihtiyaç  duyabileceğini  göz  ardı

       etmemeniz gerekmektedir.
                                                                                                                34
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40