Page 34 - Sivas-81 Çalıkuşu-8
P. 34
Deprem sonrası çocuklar yaşadıkları olayı
konuşmak istediklerinde iletişime açık olmanız,
doğru ve net bilgiler vermeniz gerekmektedir.
Depremin neden olduğu, neden onların başına geldiği, depremin
tekrar olup olmayacağı ile ilgili birçok soruları olabilir. Soruları
çocuğun anlayabileceği yaşına ve gelişimine uygun şekilde doğru
bilgi vererek cevaplamanız gerekmektedir.
Çocukların kaygı ve korku gibi yaşadıkları duyguları size
anlatmalarına izin verin. Ancak onları özellikle yaşananlar hakkında
konuşmak için zorlamayın. Sadece dinleyin ve anlayış gösterin.
Uygun bir zamanda deprem sürecinde yaşanan duyguların normal
olduğunu anlatın.
Okul öncesi ya da ilkokul dönemi çocukları her zaman yaşadıkları
duyguyu sözel olarak ifade edemeyebilir. Çocuğun hissettiği
duyguyu anlamak ve ona yansıtmak ona yardımcı olacaktır. Örneğin
"Oyuncakların zarar gördüğü için üzüldün." diyebilirsiniz.
Okul öncesi dönem çocukları henüz ben merkezci düşünmenin
etkisi altında olduğu için başlarına gelen olaylardan kendilerini
sorumlu tutabilirler. Böyle bir durumda yetişkinlerin çocuklara
depremin doğal bir afet olduğu ve neden oluştuğunu anlatması
çocuğun kendi suçu olmadığını algılaması için önemlidir.
Çocuklar deprem sonrası aile üyelerini kaybetmekten duydukları
korkuyla güvendiği bir yetişkinle yatmak isteme, devamlı onların
olduğu odada olma gibi birtakım davranışlar sergileyebilirler. Bu ve
benzeri davranışların çocuğun "güven ihtiyacından"
kaynaklandığının anlaşılması ve bir disiplin sorunu gibi görülmemesi
önemlidir.
Zorlayıcı süreçlerde çocuklar, dikkatli ve düşünceli davranma,
cesaretli olma ve umut gibi güçlü yönlerini açığa çıkarırlar.
Çocukları olumlu davranışlarını gördükçe bu davranışlar için takdir
edin. Çocukları övmeniz, onları şımartmaz; tam tersine bu iyi ve
olumlu davranışları yeniden yapmak için onları cesaretlendirir ve
kendilerine olan güvenin artmasını sağlar.
33