Page 34 - Çalıkuş Sivas
P. 34
DERS ÇALIŞMALI AMA NASIL?
Bir eğitim öğretim yılının daha başlamasıyla birlikte okul başarısı da ebeveynler,
öğretmenler ve öğrenciler tarafından sıklıkla dile getirilen bir konu haline gelmektedir. Okul
başarısının sağlanması için ise genel beklenti derslere çalışılmasıdır. Bu beklenti sıklıkla
dile getirilmekte fakat nasıl çalışması gerektiği çoğu zaman konuşulmamakta, öğrenci
derslerle baş başa bırakılabilmektedir. Nasıl çalışması gerektiğini bilmeyen öğrenci ise
yeterli başarıyı gösterememektedir.
Nasıl çalışmalı sorusunun cevabı ise verimli ders çalışma yollarını bilmekten
geçmektedir.
Ders çalışmaya başlamadan önce belki de ilk cevaplamamız gereken soru: “Neden
ders çalışmalıyım?” olmalıdır. Öğrenci neden ders çalışması gerektiğini bilir, bu gerekliliği
gerçekten özümserse ders çalışma konusundaki motivasyonu da en üst seviyede olabilir.
Neden ders çalışmalıyım sorusu öğrencinin hedeflerini belirlemesine yardımcı olur. Uğruna
çaba gösterdiği hedefleri olan öğrenciler ders çalışma konusunda daha istekli, gayretli ve
düzenli olurlar.
Neden ders çalışmalıyım sorusu netlik kazandıktan sonra nasıl çalışmalı sorusunun
cevaplarına uygun bir çalışma oluşturulması öğrenciyi başarıya taşıyacaktır. Hedeflerini
netleştiren, neden çalışması gerektiğini bilen bir öğrenci için artık bir plan oluşturulması
gerekmektedir. Plan zamanın etkili ve verimli kullanılmasını sağlar. Plan yaparken günlük
plan oluşturmak çok önemlidir. Günlük plan oluştururken ise bir yıllık, bir aylık, bir haftalık
hedefler belirlenmeli, günlük planlar öğrencinin hedefine uygun olarak oluşturulmalıdır.
Planlama yapılırken konu tekrarı ve soru çözümü ayrı zaman dilimlerinde gösterilmelidir.
Önce konu tekrarları sonrasında ise soru çözümleri yapılmalıdır. Günün sonunda ise öğrencinin
kendini değerlendireceği, öğrenme eksiklerini tespit edeceği bir zaman dilimi ayrılmalıdır.
Günlük planını yapan öğrenci, nasıl ders çalışmalı sorusunun en önemli cevaplarından
birisinin dersi derste öğrenmenin önemi ve evde yapılan tekrarlar olduğunu unutmamalıdır.
Dersi derste öğrenirken nelere dikkat edileceğini İFİKAN yöntemi ile özetleyebilmekteyiz.
İFİKAN’ın İ-si İLERİYE BAK, F-si FİKİRLER ÜRET, İ-si İŞARETLERİ KULLAN,
K-sı KATIL, A-sı ARAŞTIR, N-si ise NOT TUT anlamına gelmektedir.
İleriye Bak; öğrencinin derste anlatılacak konuyu ders öncesinde bilmesini kapsar. Öğrenci
derse gelmeden önce bugün öğretmenim ne anlatacak sorusunu kendisine sormalı ve
deste işlenecek konuya kısa bir göz atmalıdır. Böylece öğrenci derse daha aktif katılım
sağlayacaktır.
Fikirler Üret; öğrencinin önemli fikirlere dikkat etmesini ister. Örnekler, açıklamalar, sık
yapılan tekrarlar derslerde anlatılmak istenenleri ortaya koymaktadır.
İşaretleri Kullan; öğrencinin öğretmenlerin kullandığı işaretleri yakalamalarını ister.
Öğretmenler ders anlatırken önemli gördükleri yerlerde belirli kelimeler kullanarak (önemli,
sorarım, burası karşınıza çıkar, şunu unutmayın, başlıca, esas fikir vb.) veya ses tonunu
farklılaştırarak öğrencilere işaret verirler. Bu işaretlere dikkat etmek ise öğrencileri sınavlarda
avantajlı hale getirir.
ÇALIKUŞU SİVAS - 34