Page 34 - Çalıkuş Sivas
P. 34

DERS ÇALIŞMALI AMA NASIL?










        Bir  eğitim  öğretim  yılının  daha  başlamasıyla  birlikte  okul  başarısı  da  ebeveynler,
        öğretmenler ve öğrenciler tarafından sıklıkla dile getirilen bir konu haline gelmektedir. Okul
        başarısının sağlanması için ise genel beklenti derslere çalışılmasıdır. Bu beklenti sıklıkla
        dile  getirilmekte  fakat  nasıl  çalışması  gerektiği  çoğu  zaman  konuşulmamakta,  öğrenci
        derslerle  baş  başa  bırakılabilmektedir.  Nasıl  çalışması  gerektiğini  bilmeyen  öğrenci  ise
        yeterli başarıyı gösterememektedir.

               Nasıl  çalışmalı  sorusunun  cevabı  ise  verimli  ders  çalışma  yollarını  bilmekten
        geçmektedir.
               Ders çalışmaya başlamadan önce belki de ilk cevaplamamız gereken soru: “Neden
        ders çalışmalıyım?” olmalıdır. Öğrenci neden ders çalışması gerektiğini bilir, bu gerekliliği
        gerçekten özümserse ders çalışma konusundaki motivasyonu da en üst seviyede olabilir.
        Neden ders çalışmalıyım sorusu öğrencinin hedeflerini belirlemesine yardımcı olur. Uğruna
        çaba gösterdiği hedefleri olan öğrenciler ders çalışma konusunda daha istekli, gayretli ve
        düzenli olurlar.
               Neden ders çalışmalıyım sorusu netlik kazandıktan sonra nasıl çalışmalı sorusunun

        cevaplarına  uygun  bir  çalışma  oluşturulması  öğrenciyi  başarıya  taşıyacaktır.  Hedeflerini
        netleştiren, neden çalışması gerektiğini bilen bir öğrenci için artık bir plan oluşturulması
        gerekmektedir. Plan zamanın etkili ve verimli kullanılmasını sağlar. Plan yaparken günlük
        plan oluşturmak çok önemlidir. Günlük plan oluştururken ise bir yıllık, bir aylık, bir haftalık

        hedefler  belirlenmeli,  günlük  planlar  öğrencinin  hedefine  uygun  olarak  oluşturulmalıdır.
        Planlama yapılırken konu tekrarı ve soru çözümü ayrı zaman dilimlerinde gösterilmelidir.
        Önce konu tekrarları sonrasında ise soru çözümleri yapılmalıdır. Günün sonunda ise öğrencinin
        kendini değerlendireceği, öğrenme eksiklerini tespit edeceği bir zaman dilimi ayrılmalıdır.
        Günlük  planını  yapan  öğrenci,  nasıl  ders  çalışmalı  sorusunun  en  önemli  cevaplarından
        birisinin dersi derste öğrenmenin önemi ve evde yapılan tekrarlar olduğunu unutmamalıdır.

               Dersi derste öğrenirken nelere dikkat edileceğini İFİKAN yöntemi ile özetleyebilmekteyiz.
        İFİKAN’ın İ-si İLERİYE BAK, F-si FİKİRLER ÜRET, İ-si İŞARETLERİ KULLAN,

        K-sı KATIL, A-sı ARAŞTIR, N-si ise NOT TUT anlamına gelmektedir.
        İleriye Bak; öğrencinin derste anlatılacak konuyu ders öncesinde bilmesini kapsar. Öğrenci
        derse  gelmeden  önce  bugün  öğretmenim  ne  anlatacak  sorusunu  kendisine  sormalı  ve
        deste işlenecek konuya kısa bir göz atmalıdır. Böylece öğrenci derse daha aktif katılım
        sağlayacaktır.
        Fikirler Üret; öğrencinin önemli fikirlere dikkat etmesini ister. Örnekler, açıklamalar, sık
        yapılan tekrarlar derslerde anlatılmak istenenleri ortaya koymaktadır.
        İşaretleri  Kullan;  öğrencinin  öğretmenlerin  kullandığı  işaretleri  yakalamalarını  ister.
        Öğretmenler ders anlatırken önemli gördükleri yerlerde belirli kelimeler kullanarak (önemli,
        sorarım, burası karşınıza çıkar, şunu unutmayın, başlıca, esas fikir vb.) veya ses tonunu

        farklılaştırarak öğrencilere işaret verirler. Bu işaretlere dikkat etmek ise öğrencileri sınavlarda
        avantajlı hale getirir.




                                                                                            ÇALIKUŞU SİVAS - 34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39