Page 43 - çalıkuşu-Sivas Sayı:7
P. 43

tipik olarak geliştiği normal       problemler yaşamak                  arasında önemli bir farklılık
        yaşta (15-18 ay) konuşma            - Ders ile ilgili malzemeleri sık   olup olmadığını belirlemeye
        becerilerinin yaşıtlarından geri    sık kaybetme                        yardımcı olur.
        de olması,                          Ortaokul döneminde                  Öğrenme Güçlüğü Türleri:
        - Basit kelimeleri telaffuz         görülebilecek belirtiler:           Diskalkuli (Matematik
        etmekte güçlük yaşaması,            - Benzer kelimelerin yazılışını     Bozukluğu): Bir kişinin
        - Harfleri ve kelimeleri            karıştırma (para/dara),             sayıları anlama ve matematik
        tanımakta zorlanması                - Sesli okuma, ödev                 gerçeklerini öğrenme
        - Sayıları, tekerlemeleri veya      yazma, matematikte kelime           yeteneğini etkileyen belirli bir
        şarkıları geç öğrenmesi             problemlerini çözme gibi            öğrenme güçlüğü türüdür.
        - Görevlere konsantre               becerilerden kaçınma                Disgrafi (Yazma Bozukluğu):
        olamaması                           - Yazdıklarının okunamaması         Bir kişinin el yazısı yeteneğini
        - Kurallara ve yönergelere          - Ezberleme ve hatırlama da         ve ince motor becerilerini
        uymakta güçlük yaşaması             güçlükler yaşama                    etkileyen öğrenme güçlüğü
        - Fiziksel görevleri yapmak için  - Beden dilini ve yüz ifadelerini     türüdür.
        ince/kaba motor becerilerini        anlamama                            Disleksi (Okuma Bozukluğu):
        yeterince kullanamamasıdır.         - Bir öğrenme ortamında             Okuma ve ilgili dil temelli
        İlkokul döneminde                   uygun duygusal tepkiler             işleme becerilerini etkileyen
        görülebilecek belirtiler:           sergileyememe                       belirli bir öğrenme güçlüğü
        - Harfleri ve sesleri bağlamakta                                        türüdür.
        zorlanması                          Lise döneminde                      Sözel Olmayan Öğrenme
        - Benzer sesli kelimeler veya       görülebilecek belirtiler:           Güçlüğü: Yüz ifadeleri veya
        kafiyeli kelimeler arasında         - Kelimeleri doğru                  beden dili gibi sözel olmayan
        ayrım yapamaması                    heceleyememe                        ipuçlarını yorumlamada sorun
        - Doğru okuma, heceleme veya  - Okuma ve yazma görevlerini              yaşanmasına neden olan
        yazmada gecikmeler görülmesi        tam olarak yerine getirememe        öğrenme güçlüğü türüdür.
        - Sağdan soldan ayırt etme,         - Özetleyememe, başka               Dispraksi: Bireyin motor
        örneğin 25 ile 52, “b” ile “d”,     sözcüklerle ifade edememe,          becerilerini etkileyen bir durum
        “on” ile “hayır”, “s” ile “5”i      testlerdeki soruları                olmasına rağmen, yine de
        karıştırmak                         yanıtlayamama                       belirli öğrenmeyi etkileme
        - Alfabedeki harfleri               - Zayıf hafızanın olması            potansiyeline sahiptir. Bunun
        öğrenememe                          - Yeni çevreye uyum                 nedeni, dispraksisi olan bir
        - Matematik problemleri             sağlamakta güçlük yaşama            kişinin kalem tutamaması
        yapmak için doğru                   - Soyut kavramları                  veya düzenli konuşmalara
        matematiksel sembolleri             anlayamama                          katılamamasıdır.
        kullanamama                         - Sadece bazı görevlere aşırı       Disfazi: Konuşma ve/veya
        - Rakamları veya gerçekleri         şekilde odaklanma                   dili anlamada güçlükler
        hatırlamama                                                             yaşanmasına neden olan
        - Yeni beceriler öğrenmek;          Öğrenme güçlüğünün                  öğrenme güçlüğü türüdür.
        çocuk kendi yaşındaki diğer         belirlenmesi karmaşık bir           İşitsel işlem bozukluğu:
        çocuklardan daha yavaş              süreçtir. İlk adım, altta           Beynin sesleri filtreleme
        olabilir                            yatan öğrenme güçlüğünü             ve yorumlama yeteneğini
        - Şiirleri veya cevapları           gölgeleyebilecek görme,             etkileyen öğrenme güçlüğü
        ezberleyememe                       işitme ve gelişim sorunlarını       türlerinden biridir.
        - Zaman kavramını anlamama          fark etmektir. Bu testler
        - El-göz koordinasyonu,             tamamlandıktan sonra,
        mesafeyi veya hızı ölçememe,        bir zeka testi ile birlikte
        bu nedenle sakarlıklar              öğrenme güçlüğü testleri ile
        görülmesi                           değerlendirmeler yapılarak
        - İnce motor becerileri içeren:     belirlenir. Bu testler, çocuğun
        kalem tutma, ayakkabı bağcığı       potansiyeli, zeka performansı
        bağlama, gömleği ilikleme vb.       (IQ) ile çocuğun akademik
        görevleri yerine getirmekte         başarısı (okul performansı)



 ÇALIKUŞU SİVAS - 42                                                                        ÇALIKUŞU SİVAS - 43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48