Page 43 - çalıkuşu-Sivas Sayı:7
P. 43
tipik olarak geliştiği normal problemler yaşamak arasında önemli bir farklılık
yaşta (15-18 ay) konuşma - Ders ile ilgili malzemeleri sık olup olmadığını belirlemeye
becerilerinin yaşıtlarından geri sık kaybetme yardımcı olur.
de olması, Ortaokul döneminde Öğrenme Güçlüğü Türleri:
- Basit kelimeleri telaffuz görülebilecek belirtiler: Diskalkuli (Matematik
etmekte güçlük yaşaması, - Benzer kelimelerin yazılışını Bozukluğu): Bir kişinin
- Harfleri ve kelimeleri karıştırma (para/dara), sayıları anlama ve matematik
tanımakta zorlanması - Sesli okuma, ödev gerçeklerini öğrenme
- Sayıları, tekerlemeleri veya yazma, matematikte kelime yeteneğini etkileyen belirli bir
şarkıları geç öğrenmesi problemlerini çözme gibi öğrenme güçlüğü türüdür.
- Görevlere konsantre becerilerden kaçınma Disgrafi (Yazma Bozukluğu):
olamaması - Yazdıklarının okunamaması Bir kişinin el yazısı yeteneğini
- Kurallara ve yönergelere - Ezberleme ve hatırlama da ve ince motor becerilerini
uymakta güçlük yaşaması güçlükler yaşama etkileyen öğrenme güçlüğü
- Fiziksel görevleri yapmak için - Beden dilini ve yüz ifadelerini türüdür.
ince/kaba motor becerilerini anlamama Disleksi (Okuma Bozukluğu):
yeterince kullanamamasıdır. - Bir öğrenme ortamında Okuma ve ilgili dil temelli
İlkokul döneminde uygun duygusal tepkiler işleme becerilerini etkileyen
görülebilecek belirtiler: sergileyememe belirli bir öğrenme güçlüğü
- Harfleri ve sesleri bağlamakta türüdür.
zorlanması Lise döneminde Sözel Olmayan Öğrenme
- Benzer sesli kelimeler veya görülebilecek belirtiler: Güçlüğü: Yüz ifadeleri veya
kafiyeli kelimeler arasında - Kelimeleri doğru beden dili gibi sözel olmayan
ayrım yapamaması heceleyememe ipuçlarını yorumlamada sorun
- Doğru okuma, heceleme veya - Okuma ve yazma görevlerini yaşanmasına neden olan
yazmada gecikmeler görülmesi tam olarak yerine getirememe öğrenme güçlüğü türüdür.
- Sağdan soldan ayırt etme, - Özetleyememe, başka Dispraksi: Bireyin motor
örneğin 25 ile 52, “b” ile “d”, sözcüklerle ifade edememe, becerilerini etkileyen bir durum
“on” ile “hayır”, “s” ile “5”i testlerdeki soruları olmasına rağmen, yine de
karıştırmak yanıtlayamama belirli öğrenmeyi etkileme
- Alfabedeki harfleri - Zayıf hafızanın olması potansiyeline sahiptir. Bunun
öğrenememe - Yeni çevreye uyum nedeni, dispraksisi olan bir
- Matematik problemleri sağlamakta güçlük yaşama kişinin kalem tutamaması
yapmak için doğru - Soyut kavramları veya düzenli konuşmalara
matematiksel sembolleri anlayamama katılamamasıdır.
kullanamama - Sadece bazı görevlere aşırı Disfazi: Konuşma ve/veya
- Rakamları veya gerçekleri şekilde odaklanma dili anlamada güçlükler
hatırlamama yaşanmasına neden olan
- Yeni beceriler öğrenmek; Öğrenme güçlüğünün öğrenme güçlüğü türüdür.
çocuk kendi yaşındaki diğer belirlenmesi karmaşık bir İşitsel işlem bozukluğu:
çocuklardan daha yavaş süreçtir. İlk adım, altta Beynin sesleri filtreleme
olabilir yatan öğrenme güçlüğünü ve yorumlama yeteneğini
- Şiirleri veya cevapları gölgeleyebilecek görme, etkileyen öğrenme güçlüğü
ezberleyememe işitme ve gelişim sorunlarını türlerinden biridir.
- Zaman kavramını anlamama fark etmektir. Bu testler
- El-göz koordinasyonu, tamamlandıktan sonra,
mesafeyi veya hızı ölçememe, bir zeka testi ile birlikte
bu nedenle sakarlıklar öğrenme güçlüğü testleri ile
görülmesi değerlendirmeler yapılarak
- İnce motor becerileri içeren: belirlenir. Bu testler, çocuğun
kalem tutma, ayakkabı bağcığı potansiyeli, zeka performansı
bağlama, gömleği ilikleme vb. (IQ) ile çocuğun akademik
görevleri yerine getirmekte başarısı (okul performansı)
ÇALIKUŞU SİVAS - 42 ÇALIKUŞU SİVAS - 43