Page 42 - çalıkuşu-Sivas Sayı:7
P. 42

REHBERLİK KÖŞESİ






                                            nörobiyolojik faktörlerden          arasında dengesizlik var gibi
               ÖĞRENME                      kaynaklandığı varsayılır            görünmektedir. Bu nedenle
                                            ve ömür boyunca ortaya
                                                                                öğrenme güçlüklerine "gizli
            GÜÇLÜKLERİ                      çıkabilirler. Öz denetimli          engeller" denir. Kişi tamamen
                                            davranışlarda, sosyal algıda
                                                                                "normal" görünür ve çok parlak
                                            ve etkileşimdeki problemler;        ve zeki bir kişi gibi görünür
                                            öğrenme güçlükleri ile var          ancak benzer yaştaki birinden
                                            olabilir, fakat kendilerince        beklenen beceri düzeyini
              Mehmet Biçer                  bir öğrenme güçlüğü                 gösteremeyebilir.

                                            oluşturmazlar. Öğrenme              Öğrenme güçlüğü tedavi
                                            güçlükleri diğer engelleyici        edilemez veya düzeltilemez;
                                            durumlarla (örneğin, duyusal        ömür boyu devam eden bir
                                            bozulma, zeka geriliği, sosyal      bozukluktur. Ancak uygun
                                            ve duygusal rahatsızlık)            destek ve müdahale ile
                                            veya dışsal etkilerle (kültürel     öğrenme güçlüğü çeken kişiler
                ğrenme güçlükleri,          farklılıklar, yetersiz ve           okulda, işte, ilişkilerde ve
                öğrenmeyle ilgili bir       uygunsuz eğitim gibi) beraber       toplumda başarıya ulaşabilirler.
        Öveya daha fazla bilişsel           ortaya çıkabilmelerine rağmen,  Bazı çocuklar yavaş öğrenen
        süreci etkileyecek şekilde          bu durum veya etkilerin sonucu  kişiler olarak başlarlar ancak
        beyin işleyişini değiştiren         değillerdir.                        dönem sonunda ya da daha
        genetik ve/veya nörobiyolojik       Okuma, yazma ve/veya                öncesinde bu problemi
        faktörlerden kaynaklanır.           matematikle ilgili zorluklar        aşabilirler. Bazı çocuklar
        Bu işleme sorunları, okuma,         okul yıllarında fark edilebilir     belirli öğrenme türleriyle (yeni
        yazma ve/veya matematik gibi        sorunlar olduğundan,                bir dil, belirli bir etkinlik veya
        temel becerilerin öğrenilmesini     öğrenme güçlüğünün                  beceri veya akademik konu
        engelleyebilir. Ayrıca organize     belirti ve semptomları en           öğrenmek) veya sporsal
        etme, zaman planlaması,             çok bu süre içinde teşhis           faaliyetlerle ilgilenmeyebilir.
        soyut akıl yürütme, uzun            edilir. Bununla birlikte bazı       Bu nitelikler çocuğun ilgi
        veya kısa süreli hafıza ve          bireyler, ortaöğretim sonrası       alanlarını gösterir ve öğrenme
        dikkat gibi üst düzey becerileri    eğitime ya da işgücüne              güçlüğünün göstergesi değildir.
        de olumsuz yönde etkiler.           dahil olan yetişkinlere             Yani bazı alanlarda başarısız
        Öğrenme güçlüğü, belirtilerin       kadar bir değerlendirmeden          olan her çocuk için öğrenme
        ağırlığına göre (hafif, orta        geçemeyebilirler. Öğrenme           güçlüğü var diyemeyiz.
        veya çok yoğun gibi) çeşitlilik     güçlüğü olan bireyler,              Öğrenme güçlüğü için tek
        gösterir. Öğrenme güçlükleri        akademik alanlarda neden            ve belirli bir neden yoktur.
        bireyin akademik yaşamını           zorluk yaşadıklarını ve             Ancak öğrenme güçlüğüne
        etkileyebileceği gibi; aile,        neden işlerinde ya da aile ve       neden olabilecek bazı faktörler
        arkadaşlar ve birçok alandaki       arkadaşlarıyla ilişkilerinde        vardır. Bunlar kalıtım, doğum
        ilişkileri de etkiler.              sorun yaşadıklarını                 sırasında ve sonrasında
        Öğrenme güçlükleri, işitsel         bilemeyebilir ve hiçbir             meydana gelen hastalıklar,
        beceriler, dil ve konuşma,          değerlendirmeye tabi                bebeklik döneminde yaşanan
        okuma-yazma, akıl                   tutulmadan yaşamlarını              travmalar ve zararlı maddelerin
        yürütme veya matematiksel           sürdürebilirler.                    olduğu çevredir.
        becerilerde kayda değer
        zorlukların oluştuğu heterojen      Genel olarak öğrenme güçlüğü  Öğrenme güçlüğü belirtileri
        rahatsızlıklar grubuna işaret       çeken insanlar ortalama veya        ise;
        eden genel bir terimdir. Bu         ortalamanın üzerinde zekaya         Okul öncesi dönemde
        rahatsızlıklar bireyden bireye      sahiptir. Genellikle bireyin        görülebilecek belirtiler:
        farklılık göstermekte olup          potansiyeli ile gerçek başarısı     - Çocuklarda konuşmanın



                                                                                            ÇALIKUŞU SİVAS - 42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47