Page 42 - çalıkuşu-Sivas Sayı:7
P. 42
REHBERLİK KÖŞESİ
nörobiyolojik faktörlerden arasında dengesizlik var gibi
ÖĞRENME kaynaklandığı varsayılır görünmektedir. Bu nedenle
ve ömür boyunca ortaya
öğrenme güçlüklerine "gizli
GÜÇLÜKLERİ çıkabilirler. Öz denetimli engeller" denir. Kişi tamamen
davranışlarda, sosyal algıda
"normal" görünür ve çok parlak
ve etkileşimdeki problemler; ve zeki bir kişi gibi görünür
öğrenme güçlükleri ile var ancak benzer yaştaki birinden
olabilir, fakat kendilerince beklenen beceri düzeyini
Mehmet Biçer bir öğrenme güçlüğü gösteremeyebilir.
oluşturmazlar. Öğrenme Öğrenme güçlüğü tedavi
güçlükleri diğer engelleyici edilemez veya düzeltilemez;
durumlarla (örneğin, duyusal ömür boyu devam eden bir
bozulma, zeka geriliği, sosyal bozukluktur. Ancak uygun
ve duygusal rahatsızlık) destek ve müdahale ile
veya dışsal etkilerle (kültürel öğrenme güçlüğü çeken kişiler
ğrenme güçlükleri, farklılıklar, yetersiz ve okulda, işte, ilişkilerde ve
öğrenmeyle ilgili bir uygunsuz eğitim gibi) beraber toplumda başarıya ulaşabilirler.
Öveya daha fazla bilişsel ortaya çıkabilmelerine rağmen, Bazı çocuklar yavaş öğrenen
süreci etkileyecek şekilde bu durum veya etkilerin sonucu kişiler olarak başlarlar ancak
beyin işleyişini değiştiren değillerdir. dönem sonunda ya da daha
genetik ve/veya nörobiyolojik Okuma, yazma ve/veya öncesinde bu problemi
faktörlerden kaynaklanır. matematikle ilgili zorluklar aşabilirler. Bazı çocuklar
Bu işleme sorunları, okuma, okul yıllarında fark edilebilir belirli öğrenme türleriyle (yeni
yazma ve/veya matematik gibi sorunlar olduğundan, bir dil, belirli bir etkinlik veya
temel becerilerin öğrenilmesini öğrenme güçlüğünün beceri veya akademik konu
engelleyebilir. Ayrıca organize belirti ve semptomları en öğrenmek) veya sporsal
etme, zaman planlaması, çok bu süre içinde teşhis faaliyetlerle ilgilenmeyebilir.
soyut akıl yürütme, uzun edilir. Bununla birlikte bazı Bu nitelikler çocuğun ilgi
veya kısa süreli hafıza ve bireyler, ortaöğretim sonrası alanlarını gösterir ve öğrenme
dikkat gibi üst düzey becerileri eğitime ya da işgücüne güçlüğünün göstergesi değildir.
de olumsuz yönde etkiler. dahil olan yetişkinlere Yani bazı alanlarda başarısız
Öğrenme güçlüğü, belirtilerin kadar bir değerlendirmeden olan her çocuk için öğrenme
ağırlığına göre (hafif, orta geçemeyebilirler. Öğrenme güçlüğü var diyemeyiz.
veya çok yoğun gibi) çeşitlilik güçlüğü olan bireyler, Öğrenme güçlüğü için tek
gösterir. Öğrenme güçlükleri akademik alanlarda neden ve belirli bir neden yoktur.
bireyin akademik yaşamını zorluk yaşadıklarını ve Ancak öğrenme güçlüğüne
etkileyebileceği gibi; aile, neden işlerinde ya da aile ve neden olabilecek bazı faktörler
arkadaşlar ve birçok alandaki arkadaşlarıyla ilişkilerinde vardır. Bunlar kalıtım, doğum
ilişkileri de etkiler. sorun yaşadıklarını sırasında ve sonrasında
Öğrenme güçlükleri, işitsel bilemeyebilir ve hiçbir meydana gelen hastalıklar,
beceriler, dil ve konuşma, değerlendirmeye tabi bebeklik döneminde yaşanan
okuma-yazma, akıl tutulmadan yaşamlarını travmalar ve zararlı maddelerin
yürütme veya matematiksel sürdürebilirler. olduğu çevredir.
becerilerde kayda değer
zorlukların oluştuğu heterojen Genel olarak öğrenme güçlüğü Öğrenme güçlüğü belirtileri
rahatsızlıklar grubuna işaret çeken insanlar ortalama veya ise;
eden genel bir terimdir. Bu ortalamanın üzerinde zekaya Okul öncesi dönemde
rahatsızlıklar bireyden bireye sahiptir. Genellikle bireyin görülebilecek belirtiler:
farklılık göstermekte olup potansiyeli ile gerçek başarısı - Çocuklarda konuşmanın
ÇALIKUŞU SİVAS - 42